لوگو رنوس

راه‌های جلوگیری از کپک زدگی موکت هتلی

وجود کپک بر روی سطوح فلزی یا سیمانی با محلول تمیز کننده و دستمال کشیدن از بین می رود، اما کپک زدگی موکت و قالیچه به راحتی از بین نمی‌رود. هاگ‌های کپک می‌توانند به اندازه سه میکرون باشند. یعنی به راحتی می‌توانند وارد کوچکترین فضاها و در بافت موکت هتلی شود و به راحتی قابل تمیز کردن نباشد. در این نوشته می‌خواهیم درباره راه‌های جلوگیری از کپک زدگی موکت هتلی صحبت کنیم.

تعریف کپک موکت

کپک نوعی قارچ است که با انتشار هاگ انتشار پیدا کرده و زیاد می‌شود. هاگ‌ها می‌توانند در همه جا وجود داشته باشند. هاگ‌ها برای رشد کردن و تبدیل شدن به کپک به رطوبت نیاز دارند. به همین دلیل کپک زدگی موکت هتلی بیشتر در فصل‌های نسبتا سرد، و هتل‌های مرطوب گسترش پیدا می‌کند. از این رو موکت که به خوبی توانایی جذب رطوبت را دارند، می‌تواند محل مناسبی برای رشد کپک‌ها باشد.

کپک موکت

ضررهای کپک زدگی موکت هتلی

وجود کپک زدگی در اتاق‌های هتل می‌تواند تاثیرات جدی بر کیفیت هوای اتاق هتل داشته باشد. انتشار هاگ‌ کپک مخصوصا برای افرادی که حساسیت دارند، موجب ایجاد مشکلات تنفسی می‌شود. افراد دارای حساسیت با قرارگرفتن در معرض کپک و هاگ، ممکن است دچار تنگی نفس، افزایش علائم آسم و سوزش چشم شوند. همچنین لازم به ذکر است که هاگ‌های کپک باعث پاسخ های آلرژیک در افراد می‌شوند. کودکان معمولا روی زمین بازی می‌کنند و به راحتی با راه رفتن روی موکت‌های هتلی می‌توانند هاگ‌های موکت را تنفس کنند. کپک زدگی می‌تواند مشکلات دیگری نیز ایجاد کند که به طور مستقیم به سلامتی مربوط نیستند. به عنوان مثال وجود کپک زدگی موکت می‌تواند بوی نامطبوع و ناخوشایندی ایجاد کند. همچنین کپک‌ها به سطوحی که روی آن قرار دارند آسیب می‌رسانند.

علت کپک زدگی موکت هتلی

وقتی موکت‌های هتلی به دلایلی مانند نشتی سقف، مشکلات لوله کشی، رطوبت بالا و… خیس یا نم دار شود، رطوبت در الیاف و شکاف‌های کوچک محبوس می‌شود. بخش‌های مختلفی از موکت مانند قسمت‌هایی در زیر دراور و مبلمان هتلی وجود دارد که دور از دسترسی هستند و به طور مرتب چک نمی‌شوند، و در صورتی که رطوبت در آنجا وجود داشته باشد، مدت زیادی باقی می‌ماند و  محلی برای رشد کپک‌ها می‌شود.

کپک زدگی موکت

راه‌های جلوگیری از کپک زدگی موکت

ممکن است کپک زدگی موکت سخت و پر هزینه باشد. با رعایت برخی نکات می‌توان از کپک زدگی موکت جلوگیری کرد. این نکات عبارتند از:

  • استفاده از تهویه مناسب برای تنظیم رطوبت محیط
  • استفاده از پوشش های ضد قارچ
  • استفاده از بخارشوی که یکی از موثرترین راه های از بین بردن و جلوگیری از کپک زدگی موکت است.

راه‌های رفع کپک موکت هتلی

رفع کپک زدگی موکت به سختی انجام می‌گیرد، به طوری که در برخی مواقع باید موکت را کلا عوض کرد. برای رفع کپک زدگی باید از ماسک تنفسی مناسب، دستکش و عینک ایمنی استفاده کرد. زیرا در هنگام کپک زدایی، دانه‌های کپک زیادی در هوا آزاد می‌شود. همچنین بخار پاک کننده‌های شیمیایی در هوا پراکنده است. در این صورت تنفس بدون ماسک ایمنی می‌تواند اثرات زیان آوری در پی داشته باشد. برای رفع کپک موکت هتلی باید مراحل زیر طی شود:

  1. ابتدا محل موردنظر را بخوبی ایزوله و تهویه کنید.
  2. درها را به خوبی مسدود کرده و در صورت نیاز با پلاستیک بپوشانید و از فن‌های مناسب یا پنجره برای عبور جریان هوا استفاده کنید.
  3. کپک‌های قابل مشاهد را توسط برس از محیط پاک و از آن خارج کنید. اصلا از از جاروبرقی استفاده نکنید، زیرا کپک‌ها در جاروبرقی باقی می‌ماند و در دفعات بعدی استفاده از جاروبرقی ممکن است دوباره به محیط سرایت کنند.
  4. ناحیه وجود کپک زدگی موکت را با پاک کننده مناسب به خوبی تمیز کنید.
  5. سپس صبر کنید تا موکت‌ها خشک شوند و بعد از آن جددا با استفاده از برس موکت را تمیز کنید.
  6. بعد از این مرحله برای اطمینان از تمیز شدن و رفع کپک زدگی موکت می‌توانید از جاروبرقی استفاده کنید.

بخارشویی موکت

مطلب مفیدی بود؟ با دوستانتان به اشتراک بگذارین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در مجله اینترنتی ما عضو بشین

به روز باشین و یادگیری را متوقف نکنید!

بیشتر بدانید

به دنبال همفکری برای خرید تجهیزات مناسب هتل خودتون هستین؟

برای بهترین میزبانی شما، ما تمام قد در کنارتان هستیم