لوگو رنوس

کاربرد پارچه ویسکوز

ویسکوز پارچه

با استفاده از پارچه ویسکوز می‌توانید انواع مختلفی از بلوز، کت، پیراهن خانگی و حتی منسوجات دیگری که در خانه کاربرد دارد، آماده کنید. در این مطلب می‌خواهیم درباره کاربرد پارچه ویسکوز و هر آنچه درباره این پارچه بایددرباره این پارچه بدانیم، صحبت می‌کنیم.

ویسکوز چه نوع پارچه ای است؟

ویسکوز که معمولا به نام ریون نیز شناخته می شود، نوعی از الیاف نیمه مصنوعی به حساب می آید که به پارچه تبدیل می گردد. این پارچه در سال 1883 برای اولین بار به عنوان ابریشم مصنوعی  با قیمتی بسیار ارزان مورد استفاده قرار گرفت. ویسکوز از درختان و مواد طبیعی به دست می‌آید، اما در فرایند تولید آن، مواد شیمیایی نیز کاربرد دارند. به همین دلیل همانند پارچه نخی و یا کتان، آنقدر طبیعی به حساب نمی‌آید. استفاده و غلظت زیاد مواد شیمیایی در تولید این نوع پارچه باعث شده است که قیمت آن بسیار مقرون به‌صرفه باشد و بهترین گزینه برای تولید انواع منسوجات پارچه‌ای مانند لباس، کفش، فرش، برخی لوازم خانگی و مصارف هتلی باشد.  پارچه ویسکوز برخی مصارف پارچه هتلی نیز بسیار کابرد دارد.

پارچه ویسکوز

 

پارچه ویسکوز چگونه تولید می‌شود؟

این نوع از پارچه را می‌توان همراه با سلولز خمیر چوب تولید نمود. این نوع روش تولید ریون نسبت به دیگر روش‌های دیگر، قیمت مناسب تری دارد و ریون تولید شده با این فرآیند را در مقیاس بزرگ نیز می‌توان تولید نمود. فرآیند تولید پارچه ویسکوز به شرح زیر است:

  1. استخراج سلولز: در فرآیند تولید ریون با تولید نمودن سلولز، خمیر چوب شروع می‌شود. برای تولید پارچه باکیفیت، سلولز استفاده شده باید حداقل 90 درصد خالص باشد.
  2. تبدیل به سلولز قلیایی: سپس این سلولز در سود سوزآور (هیدروکسید سدیم) که نوعی فرآیند شیمیایی است، حل می‌شود و باعث تبدیل سلولز به سلولز قلیایی می‌‌‌‌‌شود. ناخالصی‌‌‌های سلولز در این فرآیند از بین می‌رود و سلولز را برای مرحله بعدی فرآیند تولیدی آماده می‌کند.
  3. پرس کردن: سپس سلولز قلیایی بین دو غلتک پرس می‌شود تا مایع اضافی موجود در آن از بین رود. این ورقه‌های پرس شده به ماده ای به نام white crumb (نوعی پودر سفید رنگ کاملا خرد شده)، تکه تکه و خرد می‌شوند.
  4. زمان دادن به خرده‌های چوب و گزنتاسیون (تبدیل سلولز قلیایی به گزنتات سلولز): پودر سفید رنگ خرد شده در اثر مواجه با اکسیژن خالص برای تهیه خمیر سلولز آماده می‌شود، سپس برای تبدیل شدن به یک ماده جدید به نام yellow crumb (نوعی پودر زرد رنگ کاملا خرده شده) در معرض دی سولفید کربن قرار می‌گیرد.
  5. رسیدن خمیر سلولز جهت تولید ویسکوز: پودر زرد رنگ خرد شده در ادامه حل می‌شود و بعد از گذشت چند ساعت اجازه می‌دهد تا خمیر سلولز برای تولید ویسکوز رسیده شود.
  6. تصفیه کردن و اکسترود شدن: پس از اینکه خمیر رسیده شد، پودر زرد رنگ خرد شده، تصفیه و پالایش می‌شود و هرگونه حباب گازی در آن از بین می‌رود. در ادامه ماده از طریق یک اسپینرت (نخ ریس) که دستگاهی با سوراخ‌های زیاد مانند دوش حمام است، اکسترود می‌شود.
  7. حمام اسیدی: ر نهایت ماده نهایی در حمامی از اسید سولفوریک غوطه ور می شود که منجر به تولید فیلامنت‌های ریون می‌گردد. این فیلامنت‌ها سپس ریسیده، کشیده و شسته می‌شوند تا پارچه ای که می‌تواند به شکل و اندازه مورد نظر در بیاید، تولید شود.

ویژگی‌های پارچه ویسکوز

این نوع پارچه ویژگی‌ها و مزایای زیادی دارد برای مصارف خانگی و هتلی. این مزایا و ویژگی‌ها عبارتند از:

  • نرم و لطیف: با لمس این پارچه متوجه نرمی و لطافت این نوع پارچه می‌شوید. پارچه‌ای براق، و زیبا که حسی نرم به شما انتقال می‌دهد. لازم به ذکر است که نرمی این پارچه چیزی شبیه به لطافت ابریشم است و حسی خوب از پوشیدن لباسی راحت را به شما انتقال می‌دهد.
  • قیمت مقرون به صرفه: ویسکوز پارچه‌ای ارزان قیمت و کاملا اقتصادی است. به همین دلیل است که مناسب انواع مصارف هتلی نیز می‌باشد.
  • ضد تعریق و رطوبت: نکته جالبی که در مورد این پارچه وجود دارد، جاذب بودن است.  این پارچه به خوبی رطوبت و تعریق بدن افراد را جذب می‌کند و به همین دلیل بهترین گزینه برای دوخت انواع لباس و تی‌شرت ورزشی محسوب می‌شود.
  • سبک وزن: ویسکوز پارچه ای مطبوع به دلیل وزن کم این پارچه است. بنابراین این نوع پارچه برای تولید انواع لباس تابستانی و خنک مناسب است.
  • ضد حساسیت: از جمله مزایای این نوع پارچه این است که حساسیت پوستی ایجاد نمی‌کند. قابلیت تنفس به همراه الیاف طبیعی به کار رفته در بافت این نوع پارچه باعث می‌شود که دچار حساسیت پوستی و مواردی از این دست نشوید. بنابراین این پارچه برای لحاف هتلی که استفاده اکثر مردم است برای اقامتگاه‌ها و هتل‌ها بسیار مناسب است. همچنین این نوع پارچه برای لباس نوزادان که پوست حساسی دارند مناسب است.
  • ثبات رنگ: یکی از مزایای این نوع پارچه این است که در برابر شستشو بسیار مقاوم است. رنگ پارچه ویسکوز به دلیل شستشوی زیاد از بین نمی‌رود و مات و کدر نمی‌شود.

پارچه ویسکوز

معایب پارچه ویسکوز

مهم‌ترین عیب پارچه ویسکوز، خاصیت چروک پذیری بالای آن است. البته این در صورتی است که پارچه با الیاف مصنوعی ترکیب نشده باشد. پارچه ویسکوز که الیاف مصنوعی در بافت خود ندارد، به سرعت تغییر شکل می‌دهد و هر روز باید آن‌ها را اتو کنید. اما در صورتی که در بافت این پارچه، مواد شیمیایی و مصنوعی زیادی استفاده شود، چروک خیلی کمی خواهد داشت. همچنین مقاومت پارچه ویسکوز در برابر سایش پایین است. شستشوی مداوم پارچه باعث کاهش مقاومت آن شده و آن الیاف بعد از مدتی آسیب می‌بینند. به همین دلیل توصیه مناسب برای مراقبت از لباس دوخته شده با ویسکوز، این است که تا جای ممکن آن را با آب سرد بشویید.

روش شستشوی پارچه ویسکوز

در کنار استفاده از آب سرد برای شستشوی این پارچه، بهتر است از شوینده‌های ملایم و نرم‌کننده‌های لباس استفاده کنید و از فشار دادن پارچه برای کشیدن آب آن خودداری نماید. همچنین بهترین دما برای شستشوی این پارچه، 40 درجه سانتی‌گراد است تا از آسیب به بافت آن جلوگیری شود. همچین بعد از شستشو پارچه را روی رخت‌آویز پهن کنید و بگذارید در هوای آزاد خشک شود. برای اتو کردن این پارچه نیز از اتوی خیلی داغ استفاده نکنید، زیرا در این صورت خیلی زود از بین می‌رود. بنابراین بهتر است از بخار و اسپری زیاد هنگام اتو کردن خودداری کنید. زیرا این کار باعث ایجاد لکه روی لباس می‌شود. برای این کار پیشنهاد می‌شود که یک پارچه نخی روی لباس ویسکوز بیاندازید و آن را با دمای کم اتو کنید.

شستشوی پارچه ویسکوز

مطلب مفیدی بود؟ با دوستانتان به اشتراک بگذارین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در مجله اینترنتی ما عضو بشین

به روز باشین و یادگیری را متوقف نکنید!

بیشتر بدانید

به دنبال همفکری برای خرید تجهیزات مناسب هتل خودتون هستین؟

برای بهترین میزبانی شما، ما تمام قد در کنارتان هستیم