لوگو رنوس

انواع اتاق‌ در هتل

اتاق یک تخت دو نفره

اقامت در هتل، بخش مهمی از سفر را تشکیل می‌دهد و برای داشتن تجربه‌ای راحت و لذت‌بخش، لازم است که با اصطلاحات رایج در مورد انواع اتاق‌ در هتل صحبت می‌کنیم.

دسته بندی انواع اتاق‌های هتل

هتل‌ها بر اساس معیارهای مختلف دسته بندی می‌شوند. از جمله این معیارها به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  1. دسته بندی بر اساس مساحت: هتل‌ها معمولا اندازه اتاق را مشخص می‌کنند. بهتر است بدانید که حتی یک اتاق دوتخته، ممکن است به‌اندازه کافی برای جای دادن یک خانواده کوچک یا یک گروه دوستانه چهار نفره، بزرگ نباشد.همچنین بسته به مقصد، اتاق‌های هتل ممکن است کوچک‌تر یا بزرگ‌تر از استانداردهای کشور شما باشند. برای اطمینان از اندازه مناسب، اتاقی را انتخاب کنید که تعداد کل مهمانان را در خود جای دهد. اتاق‌ها و سوئیت‌ها بر اساس مساحت شامل: اتاق استاندارد/استودیو، اتاق دلوکس، اتاق مشترک، سوئیت های مینی و جونیور و مستر، می‌شوند.
  2. دسته بندی بر اساس تعداد تخت: بسیاری از افراد، اتاق هتل خود را بر اساس تعداد تخت رزرو می‌کنند. یک اتاق ممکن است دارای یک تخت دونفره، دو تخت یک ‌نفره یا دو تخت یک‌و‌نیم ‌نفره، یک تخت کویین، یک تخت کینگ و یک تخت یک ‌نفره یا غیره باشد.در حالی که هتل‌ها از اصطلاح‌های مختلفی برای دسته‌بندی اتاق‌ها استفاده می‌کنند، اما مرجع همه آن‌ها، کم‌ و‌ بیش تعداد مهمانانی است که قرار است در آن اتاق اقامت کنند.
  3. دسته بندی بر اساس امکانات اتاق: از نظر امکانات اتاق به چند دسته تقسیم می‌شوند که شامل: با منظره دریا، با منظره ساحل دریا، با منظره رو به باغ، با منظره شهر، با منظره اقیانوس، با منظره کوه، دارای آشپزخانه، دارای تراس یا بالکن، داران وان حمام و… .

معرفی انواع اتاق در هتل

در اینجا می‌خواهیم به معرفی انواع اتاق ها در هتل بپردازیم:

  • اتاق یک نفره یا سینگل( Single ): اتاق یک ‌نفره یا سینگل برای حضور یک مهمان طراحی شده است. این نوع اتاق، بسته به هتلی که در آن اقامت دارید می‌تواند دارای یک تخت یک ‌نفره، دو تخت یک ‌نفره، یک تخت دابل یا حتی یک تخت کوئین باشد، اما معمولا در بیشتر هتل‌ها، اتاق سینگل دارای یک تخت است. اندازه یا مساحت اتاق‌های سینگل معمولا بین 37 تا 45 متر مربع است.
  • اتاق دونفره یا دابل( Double ): اتاق دونفره یا دابل برای حضور دو مهمان طراحی شده است. این نوع اتاق، دارای یک تخت دونفره است و اندازه یا مساحت اتاق‌های دابل معمولا بین 40 تا 45 متر مربع است.
  • اتاق دونفره توئین( Twin ): اتاق توئین به اتاقی گفته می‌شود که دارای دو تخت یک ‌نفره است و یک نفر یا بیشتر می‌توانند در آن اقامت کنند. اندازه یا مساحت اتاق‌های توئین معمولا بین 32 تا 40 متر مربع است.
  • اتاق سه نفره یا تریپل( Triple ): اتاق سه نفره یا تریپل برای حضور سه مهمان طراحی شده است و بسته به نوع هتل، می‌تواند دارای سه تخت یک ‌نفره، یک تخت دونفره و یک تخت یک ‌نفره یا دو تخت دونفره باشد. اندازه یا مساحت اتاق‌های تریپل معمولا بین 45 تا 65 متر مربع است.

اتاق سه نفره

  • اتاق چهار نفره( Quad ): همان طور که از نام اتاق چهارنفره برمی‌آید، این اتاق برای حضور چهار نفر طراحی شده است و بسته به نوع هتل، می‌تواند دارای دو تخت یا بیشتر باشد. اندازه یا مساحت اتاق‌های چهارنفره معمولا بین 70 تا 85 متر مربع است.
  • اتاق کویین( Queen ): اتاق کوئین دارای یک تخت کوئین است. ابعاد این تخت 160 در 200 سانتی‌متر است و با توجه به قوانین هتل، یک نفر یا بیشتر می‌توانند در این نوع اتاق اقامت کنند. اندازه یا مساحت اتاق‌های کوئین معمولا بین 33 تا 50 متر مربع است.
  • اتاق توئین هالیوود ( Hollywood Twin Room ): اتاق توئین هالیوود به اتاقی گفته می‌شود که دارای دو تخت یک ‌نفره است که با یک سرتختی به هم متصل هستند و دو نفر می‌توانند در آن اقامت کنند. بیشتر هتل‌های اقتصادی، تعداد زیادی از این اتاق‌ها را به مهمان‌های خود ارائه می‌دهند که هم برای زوج‌ها و هم برای دوست‌ها یا همکاران تجاری مناسب است. اندازه یا مساحت اتاق‌های توئین هالیوود معمولا بین 32 تا 40 متر مربع است.
  • اتاق‌های دابل دابل( Double-Double ): اتاق‌های دابل دابل دارای دو تخت دونفره یا دو تخت کوئین هستند. دو تا چهار نفر می‌توانند در این نوع اتاق اقامت کنند. با توجه به نوع هتل، ممکن است این نوع اتاق، دارای دو تخت یک ‌نفره و یک تخت دابل یا تخت‌های کوئین باشد. اتاق‌های دابل دابل برای خانواده‌هایی که با بچه‌های کوچک خود سفر می‌کنند، انتخابی عالی به شمار می‌آید. اندازه یا مساحت اتاق‌های دابل دابل معمولا بین 50 تا 70 متر مربع است.

اتاق دابل دابل هتل

 

  • اتاق استودیو( Studio ): اتاق استودیو، کمی کوچک‌تر از یک سوئیت و مانند آپارتمان‌های مبله است. این نوع اتاق دارای یک تخت و گاهی یک مبل تختخواب‌شو است که برای مهمانان اضافه استفاده می‌شود. بسته به نوع هتل، ممکن است اتاق‌های استودیو دارای یک آشپزخانه کوچک با یخچال، اجاق گاز و امکانات اولیه یک آشپزخانه باشند. اندازه یا مساحت اتاق‌های استودیو معمولا بین 25 تا 40 متر مربع است.
  • اتاق دلوکس( Deluxe ): اتاق‌های دلوکس دارای دو نوع یک ‌نفره و دابل (دونفره) هستند. این اتاق‌های مبله، فضایی بسیار راحت به‌همراه امکانات پیشرفته برای مهمان‌ها فراهم می‌کنند. اتاق‌های دلوکس دارای تخت‌های کینگ هستند. از تجهیزات هتلی داخل اتاق‌های دلوکس می‌توان به سرویس بهداشتی داخل اتاق، پاتختی، میز اتو، یک میز کوچک، تلویزیون و یک یخچال کوچک اشاره کرد. کف این نوع اتاق با فرش یا موکت پوشانده شده است.

اتاق دلوکس

  • اتاق مورفی( Murfy Room ): اتاق مورفی به اتاقی گفته می‌شود که دارای یک مبل یا کمد تختخواب‌شو است که می‌تواند در طول شب به یک اتاق خواب تبدیل شود و در طول روز، یک محوطه نشیمن باشد. اندازه یا مساحت اتاق‌های مورفی معمولا بین 20 تا 40 متر مربع است.
  • اتاق تو در تو ( Connecting Rooms ): طراحی اتاق هتل تو در تو بطوری است که هریک دارای در ورودی مجزا از بیرون و یک در مرتبط در بین خودشان هستند. مهمان‌ها می‌توانند به‌راحتی بدون نیاز به عبور از راهروی هتل در این دو اتاق تردد کنند. اتاق‌های تو در تو برای خانواده‌هایی که با بچه‌هایشان سفر می‌کنند، انتخابی فوق‌العاده است. آن‌ها می‌توانند به‌راحتی در اتاق‌ها بدون نیاز به عبور از راهرو جابه‌جا شوند. اندازه یا مساحت اتاق‌های تو در تو معمولا بین 30 تا 50 متر مربع است.
  • اتاق افراد ناتوان ( Disabled Room ): این اتاق ها به طور مشخص برای افراد دارای معلولیت های جسمی طراحی شده اند. براساس قوانینی که برای هتل ها تنظیم شده است، هر هتل باید تعدادی از این دست اتاق ها داشته باشد تا از تبعیض و حس تفاوت جلوگیری شود. ابعاد این اتاق ها اغلب بین 30 الی 42 متر مربع است.
  • اتاق کابانا (Cabana ): اتاق کابانا همیشه در مجاورت استخر شنای مرکزی هتل قرار دارد یا دارای یک  ورودی خصوصی متصل به اتاق است. کابانا انتخابی بی‌نظیر برای فصل تابستان به شمار می‌آید. اندازه یا مساحت اتاق‌های کابانا معمولا بین 30 تا 45 متر مربع است. معمولا در هتل‌ها، اتاق‌های لوکس‌ در طبقات بالاتر قرار دارند، اما در هتل‌های مناطق گرمسیری و مخصوص استراحت، این نوع از اتاق در طبقه همکف قرار دارد، اما گزینه ای لوکس و مجلل محسوب می‌شود.
  • سوئیت (Suite ): با توجه به نوع سوئیت تعداد تخت‌ها متفاوت می‌باشد. نکته قابل توجه در سوئیت‌ها وجود یک اتاق نشیمن در کنار دیگر اتاق‌هاست. سوئیت‌ها دارای ابعادی بین 70 الی 100 متر مربع می‌باشند.

سوئیت

  • اتاق سیگار ممنوع یا سیگار مجاز ( Smoking/Non-Smoking Room ): بسیاری از هتل‌ها دو مدل اتاق برای مهمان‌ها فراهم می‌کنند که در دسته اول می‌توان سیگار کشید و در دیگری، سیگار مجاز نیست. دلیل تعبیه این نوع اتاق‌ها به حداقل رساندن نشت بو یا دود سیگار به اتاق‌هایی است که مهمانان آن سیگار نمی‌کشند. اندازه یا مساحت این نوع اتاق‌ها معمولا بین 30 تا 250 متر مربع است.

     

 

مطلب مفیدی بود؟ با دوستانتان به اشتراک بگذارین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در مجله اینترنتی ما عضو بشین

به روز باشین و یادگیری را متوقف نکنید!

بیشتر بدانید

به دنبال همفکری برای خرید تجهیزات مناسب هتل خودتون هستین؟

برای بهترین میزبانی شما، ما تمام قد در کنارتان هستیم