لوگو رنوس

وظایف خانه داری هتل

نظافت اتاقهای هتل

مسئولیت واحدخانه داری هتلداری یکی از مهم ترین کارها در صنعت هتلداری می‌باشد. در این مطلب می‌خواهیم درباره وظایف خانه داری هتل صحبت کنیم.

وظایف خانه داری در هتل

هر کدام از بخش‌های هتل مسئولیت رسیدگی به قسمتی از نیازهای مسافران را دارند. برای مثال اگر می‌خواهید ملحفه اتاقتان تعویض شود باید بدانید به کدام بخش اطلاع دهید. اگر از بخش نادرستی تقاضای رسیدگی کنید ممکن است خیلی دیر پاسخ مورد نظرتان را دریافت کنید، در برخی موارد هم ممکن است اصلاً به نیازتان رسیدگی نشود. خانه داری در هتل کار بسیار سخت و طاقت فرسایی است که شامل وظایف بسیار زیادی می‌‌شود. مهم‌ترین و اصلی‌ترین وظیفه خانه‌داری تأمین نظافت و راحتی در هتل است. خانه‌داری که یک بخش اجرایی در هتل است نقشی اساسی در میان دپارتمان‌های مختلف دارد. برای بسیاری از افراد تمیزی هتل یا اقامتگاه مهم‌ترین مؤلفه در انتخاب اماکن اقامتی است، پس این بخش وظیفه‌ای حیاتی دارد.خانه‌داری هتل پس از خروج میهمان اتاق را نظافت کرده و اطمینان حاصل می‌نماید که اتاق برای ورود مهمان بعدی آماده است. وقتی مسافر وارد اتاق خود می‌شود اگر کوچک‌ترین ایرادی در نظافت اتاق ببیند ممکن است تمام نکات مثبتی که در هنگام پذیرش یا هنگام ثبت رزرو یا ورود به هتل تجربه کرده است، یکباره در نگاهش از بین برود. و از طرف دیگر تمیزی و بی‌نقص بودن هتل می‌تواند تجربه‌های بدی که در بخش‌های دیگر ممکن است داشته باشند را از یاد ببرند. خانه‌داری یکی بخش‌هایی است که باید در تمامی ساعات شبانه‌روز و تمامی روزهای سال در دسترس و آماده خدمات‌رسانی باشد.

خانه داری در هتل

مدیر خانه داری هتل کیست؟

شخصي با مسووليت كلي كه در واحد خانه‌داري براي رسيدگي، به كارگيري، پيشرفت كاركنان، استانداردهاي كاري و سوددهي هتل انجام وظيفه مي‌نمايد. در اين راستا، دو نقش اساسي و مهم در اين واحد دارد. او با مهمانان در ارتباط است تا از رضايت آنان مطمئن شود، هزينه‌ها را كنترل كرده و قوانين مربوط به اصول بهداشتي و ايمني را نيز كنترل مي‌نمايد.
انتخاب، ارتباط، راهنمايي و هدايت كاركنان از مهارتهاي اصلي يك مدير موفق است. اين شخص مسئول استانداردهاي نظافت و نگهداري و عملكردهاي واحد خانه‌داري است.
در هتلداري معاصر اين واحد در سال‌هاي اخير از بيشترين تغيير برخوردار بوده و بايد گفت بين عملكرد يك خانم خانه‌دار در منزل با عملكرد يك خانه‌دار در هتل كه به صورت مكانيزه و بسيار متفاوت با آن صورت مي‌پذيرد، تفاوت دارد كه اين تفاوت باعث بهبود عمليات در هتل مي‌گردد.

مدیر واحد خانه داری هتل

خانه داری هتل چه وظایف دیگری دارد؟

شاید در ابتدا وظایف خانه داری در هتل کاری ساده و سطحی به نظر برسد. اما خانه داری مجموعه از نکات بسیار ریز و ظریفی است که همگی باید رعایت شوند تا مهمانان هتل اقامتی راحت و در آرامش داشته باشند. به طور کلی وظایف بخش خانه داری هتل را می‌توان رسیدگی و نظافت اتاق‌ها و سوئیت‌ها، رستوران‌ها و غذاخوری‌ها، کافی شاپ‌ها، سرویس‌های بهداشتی دانست که شامل مرتب کردن تخت خواب‌ها، ضد عفونی سازی وسایل و ابزار و سرویس های بهداشتی جارو کردن و تمیز کردن موکت هتلی، شستن زمین و گردگیری می‌شود.

به طور معمول مدت زمانی که هر خانه دار به نظافت اتاق‌ها می پردازد 15 الی 30 دقیقه است که طی این مدت باید اتاق خالی از مهمان باشد. ساعات سرویس خانه داری اکثر هتل‌ها به صورت 24 ساعته می باشد و در صورت نیاز به نظافت، درخواست شارژ وسایل، گم شدن وسایل و تعویض ملحفه مهمانان می توانند در هر ساعت از شبانه روز با بخش خانه داری هتل تماس گرفته و درخواست خود را بیان کنند. پرسنل بخش خانه داری غالبا از یک چرخ دستی برای حمل لوازم و ابزارهای نظافتی مورد نیاز استفاده می کنند که در آنها انواع مواد شوینده، شیمیایی، براق کننده، ضدعفونی کننده، جارو دستی، شامپو فرش، جارو برقی، سطل زباله و دستمال قرار می‌دهند.

قوانین خانه داری

خانه داری هتل شامل قوانین و مقررات خاصی است که توسط پرسنل و مهمانان باید رعایت شوند. این قوانین معمولا در اکثر هتل‌ها یکسان است و ممکن است تنها در بعضی هتل‌ها فرق داشته باشد. در این بخش به توضیح برخی از این قوانین در هتل‌ها می‌پردازیم.

اولین نکته‌ای که باید آن را بدانید زمان خدمات نظافت و خانه داری هتل است. اتاق‌های هتل باید در زمانی که مهمان در اتاق حضور ندارد، نظافت شوند. در هنگام نظافت اتاق، خانه دار بر روی درب اتاق علامت نظافت را قرار می‌دهد و یا ممکن است در برخی هتل‌ها چرخ نظافت یا تی جلوی در اتاق قرار بگیرد و در تمام مدت شما باید خارج از اتاق باشید. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که زمانی که در اتاق حضور ندارید و اتاق نظافت می‌شود، خانه دار تمامی سطل های زباله، اقلام بهداشتی مانند صابون، شامپو، دستمال کاغذی و… را دور ریخته و مجدد آن‌ها را شارژ می‌کند. علاوه بر این ملحفه هتلی، حوله‌های هتلی و رو بالشتی‌ها نیز پس از هر بار سرویس خانه داری باید با اقلام تمیز جایگزین شده باشند. اگر درخواست تمیز شدن اتاقتان را دارید باید پیش از خروج از اتاق تیکت نظافت اتاق که بر روی آن نوشته شده لطفا اتاق تمیز شود یا علامت مخصوص به نظافت دارد را بر روی درب اتاق آویزان نمایید تا خدمات خانه داری در اولین وقت و پیش از بازگشت شما اتاق را نظافت کنند. در صورتی که اتاق شما از لحاظ نظافت نیاز به خدمات خانه داری نداشت اما امکانات اتاق مانند شامپو، صابون، چای، دستمال کاغذی و غیره تمام شده باشد، می‌توانید درخواست شارژ این اقلام را به صورت رایگان بدهید.

یکی از مهمترین قوانین خانه داری حفظ حریم شخصی و امنیت وسایل مهمانان هتل است. خدمات خانه داری هتل تنها وظیفه نظافت و رسیدگی به بهداشت اتاق را دارند و به هیچ وجه نباید به وسایل شخصی مهمانان دست بزنند. ممکن است شما بخواهید از اتاق خود خارج شوید اما اتاقتان نیازی به نظافت نداشته باشد و نخواهید کسی وارد اتاقتان شود. با توجه به اینکه حفظ آرامش و احترام به درخواست‌های مهمانان یکی از مهمترین اهداف هتل است، شما می‌توانید تیکت لطفا مزاحم نشوید را بر روی درب اتاق خود آویزان نمایید. در صورتی که مدت زمانی که علامت مزاحم نشوید بر روی درب اتاق قرار گرفته است از حد معمولی فراتر رود خانه دار باید با مراجعه به بخش پذیرش از آنها بخواهد که با مهمان تماس بگیرد و اگر تماس موفقیت آمیز نبود، یادداشتی به اتاق فرستاده می‌شود. اگر باز هم پاسخی از سمت مهمان دریافت نشد حراست هتل می‌تواند درب اتاق را باز کند.

خانه داری هتل

در چه مواقعی باید با خانه داری تماس بگیریم؟

در مواقع و شرایط زیر می‌‌توانیم با بخش خانه داری هتل تماس بگیریم و درخواست خود را اعلام نماییم:

  • زمانی که اتاقی که در آن اقامت داشتیم نیاز به نظافت داشته باشد.
  • اگر چیزی در هتل در طی اقامت گم کرده‌ایم.
  • اگر وسیله‌ای در اتاق هتل نیاز به تعویض یا شستشو داشته باشد.

مطلب مفیدی بود؟ با دوستانتان به اشتراک بگذارین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در مجله اینترنتی ما عضو بشین

به روز باشین و یادگیری را متوقف نکنید!

بیشتر بدانید

به دنبال همفکری برای خرید تجهیزات مناسب هتل خودتون هستین؟

برای بهترین میزبانی شما، ما تمام قد در کنارتان هستیم