لوگو رنوس

خانه داری هتل

بخش نظافت هتل

هنگامی که برای رزرو اتاق به هتل مراجعه می کنید لیستی از اتاق‌های هتل، امکانات و خدمات آن در پیش روی شما قرار می گیرد. یکی از این خدمات، خدمات خانه‌داری هتل است که ممکن است برای برخی افراد ناملموس و ناشناخته باشد. در این مطلب می‌خواهیم درباره‌ی خانه‌ داری هتل و هرآنچه در این باره لازم است بدانید می‌پردازیم.

خانه داری هتل چیست؟

یک هتل از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که هر یک به گونه‌ای به مهمانان هتل خدمات ارائه می‌دهند و شما باید بدانید که برای هر کاری با کدام یک از قسمت‌های هتل باید در ارتباط باشید. زیرا اگر تقاضای خود را به بخش نادرست ارائه دهید ممکن است با تاخیر بسیار به کار شما رسیدگی شود یا درخواست شما بی پاسخ بماند. یکی از پایه‌های مهم هر هتل بخش خانه داری آن است. این بخش یکی از مهمترین بخش‌های خدمات هتل محسوب می‌شود به طوری که هر هتل بخش بزرگی از نیروی انسانی خود را به بخش خانه داری اختصاص می‌دهد. به سبب اهمیت بالای بخش خانه داری در هتل، افرادی که در این قسمت فعالیت می‌کنند باید از مهارت بالایی برخوردار باشند و آموزش دیده باشند.

برای مهمانان یک هتل نظافت و پاکیزگی اتاق‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است و وظیفه خانه داری هتل نیز رعایت بهداشت و نظافت اتاق‌ها و فراهم ساختن امکانات رفاهی و آرامش مهمانان است. خدمات خانه داری شامل بخش هایی از جمله  نظافت اتاق‌ها، سالن‌های پذیرایی، سرویس‌های بهداشتی، رستوران‌ها و سایر بخش‌های هتل می باشد.

وظایف خانه داری هتل

اصطلاحات خانه داری هتل

در اینجا با برخی از اصطلاحات خانه داری هتل آشنا می‌شویم:

  • گزارش وضعیت خانه داری ( Housekeeping status report ): به گزارشی گفته می‌شود که توسط واحد خانه‌داری بر اساس مشکلات فیزیکی اتاق‌ها آماده می‌شود.
  • عملیات پیشگیرانه تعمیر و نگهداری ( Preventive maintenance ): سیستمی قانونمند جهت نگه‌داری و تعمیرات وسایل اتاق‌ها به‌ صورت دوره که باعث پیش‌گیری از خرابی‌های آتی می‌گردد، این کار سبب کاهش هزینه‌های تعمیرات و نگه‌داری می‌شود.
  • اختلاف در وضعیت اتاق ( Room status discrepancy ): وضعیتی که در آن توضیحات ثبت شده در واحد خانه‌داری در مورد اتاق با وضعیت ثبت شده در میز پذیرش تفاوت دارد.
  • Turn down service: وضعیتی که خانه‌دار در آن وارد اتاق مهمان مقیم شده و تخت وی را برای خواب آماده می‌کند. برخی از هتل‌ها در این مورد ابتکار به خرج دادند، بر روی بالش مهمانان شکلات قرار می‌دهند و یا آباژورهای اتاق را روشن می‌کنند. ممکن است شما بخواهید موقع خواب مطالعه کنید.
  • حداکثر ظرفیت رزرو ( Booked to capacity ): به وضعیتی گفته می‌شود که تمامی اتاق‌های هتل رزرو شده باشند.
  • No show guest: به وضعیتی گفته می‌شود که مهمان اتاق در زمان رزرو به هتل مراجعه نکرده باشد.
  • اتاق اشغال شده ( OCC – occuped ): اتاقی که در حال حاضر خود میهمان و لوازم وی در آن قرار دارد OCC یا Occupied گفته می‌شود.
  • اتاق خالی ( VAC – vacant ): به اتاق‌های آماده ورود مهمانان Vac یا vacant گفته می‌شود.
  • خارج از سرویس ( Out Of Order – O.O.O ): به اتاقی که به هر دلیل قابل فروش نباشد گفته می‌شود.
  • Make up Room: به اتاق اشغال شده توسط مهمان که نیازمند تمیزکاری و مرتب نمودن تخت است، گفته می‌شود.
  • Turn Down Service: سرویس شامگاهی که تنها به مرتب نمودن تخت ختم می‌شود.
  • مزاحم نشوید ( Do Not Disturb ): این به معنای آن است که مهمان داخل اتاق تمایل ندارد که کسی وارد اتاقش شود و یا به هر صورت مزاحم او شود.
  • Sleep Out: به معنای آن است که مهمان داخل اتاق شده است اما در اتاق نخوابیده است.
  • Check Out: به معنای آن است که میهمان اتاق را ترک نموده و اتاق آماده تمیزکاری است.

 

لوزام خانه داری هتل

لیست تجهیزات اتاق هتل کمی با تجهیزاتی که در منزل و مصارف خانگی استفاده می‌کنیم، متفاوت است. این نوع تجهیزات باید سرعت و دقت بیشتری به نظافت هتل بدهند و سهولت انجام کارها را نیز بیشتر کنند. البته که نظافت و تمیز نگه‌داشتن هتل امری بسیار مهم است و باید در هیچ قسمت از آن کوتاهی کرد اما بایدسرعت بالایی در انجام امور مربوطه داشته باشید. در لیست تجهیزات خانه داری هتل به چند مورد اشاره می‌کنیم که عبارتند از:

  • مبل شوی
  • ترولی نظافت: ترولی‌ها انواع مختلفی دارند و به‌طور کلی برای حمل وسایل به کار برده می‌شوند. استفاده از ترولی در هتل جایگاه ویژه‌ای دارد اما ترولی نظافت در بخش خانه‌داری هتل بسیار پرکاربرد است. با استفاده از این وسیله، تجهیزات نظافتی را جابه‌جا می‌کنیم. همین‌طور کیسه‌ای بر پشت آن نصب می‌شود که زباله‌های جمع‌آوری شده در آن ریخته می‌شود.
  • مواد شوینده برای سطوح مختلف
  • اسکرابرها
  • دست خشک کن
  • مخزن مایع دستشویی
  • تی / نخ تی/ / تی شور دو لنگه یا تک  لنگه: تی برای شست و شوی کف و دیوارها بسیار کاربرد دارد. همچنین دسترسی به دیوار یا سقف برای شست‌وشو کمی مشکل است اما با استفاده از انواع تی این مشکل رفع می‌شود. نخ تی نیز اگر آبگیرتر باشد بهتر عمل می‌کند. تی‌شور وسیله‌ای است که در آن با قراردادن و چرخاندن تی، تی شسته شده و آلودگی‌های جمع‌شده بر روی تی پاک می‌شوند.
  • نماشوی: ابزاری است برای شست‌وشو نمای هتل. نمای هتل باید جذاب و تمیز باشد تا هتل و زیبایی‌های آن را بیشتر نمایش بدهد.
  • ماپ: ماپ کاربردی مشابه به تی دارد و در تی‌شور نیز شست‌وشو داده می‌شود. یکی از ملزومات تجهیزات نظافتی هتل ماپ می‌باشد.

لوازم نظافتی هتل

 

وظایف خانه داری در هتل

شاید در ابتدا وظایف خانه داری در هتل کاری ساده و سطحی به نظر برسد. اما خانه داری مجموعه از نکات بسیار ریز و ظریفی است که همگی باید رعایت شوند تا مهمانان هتل اقامتی راحت و در آرامش داشته باشند. به طور کلی وظایف بخش خانه داری هتل را می توان رسیدگی و نظافت اتاق‌ها و سوئیت‌ها، رستوران‌ها و غذاخوری‌ها، کافی شاپ‌ها، سرویس‌های بهداشتی دانست که شامل مرتب کردن تخت خواب‌ها، ضد عفونی سازی وسایل و ابزار و سرویس‌های بهداشتی،گردگیری، شستن زمین، تعویض ملحفه و حوله هتلی می‌شود. مدت زمانی که هر خانه دار به نظافت اتاق ها می پردازد 15 الی 30 دقیقه می‌باشد که طی این مدت باید اتاق خالی از مهمان باشد. ساعات سرویس خانه داری اکثر هتل‌ها به صورت 24 ساعته می باشد و در صورت نیاز به نظافت، درخواست شارژ وسایل، گم شدن وسایل و تعویض ملحفه مهمانان می‌توانند در هر ساعت از شبانه روز با بخش خانه داری هتل تماس گرفته و درخواست خود را بیان کنند.

پرسنل بخش خانه داری غالبا از یک چرخ دستی برای حمل لوازم و ابزارهای نظافتی مورد نیاز استفاده می‌کنند که در آنها انواع مواد شوینده، شیمیایی، براق کننده، ضدعفونی کننده، جارو دستی، شامپو فرش، جارو برقی، سطل زباله و دستمال قرار دارد.

نظافت اتاق هتل

 

 

مطلب مفیدی بود؟ با دوستانتان به اشتراک بگذارین

3 پاسخ

  1. بازتاب: استراتژی های هتل - تشک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در مجله اینترنتی ما عضو بشین

به روز باشین و یادگیری را متوقف نکنید!

بیشتر بدانید

به دنبال همفکری برای خرید تجهیزات مناسب هتل خودتون هستین؟

برای بهترین میزبانی شما، ما تمام قد در کنارتان هستیم