لوگو رنوس

روم سرویس هتل‌

روم سرویس

همه ما در هنگام رزرو هتل مورد نظرمان و در میان لیست امکانات، به کلمه روم سرویس برخورد کرده ایم. اما به نظر می‌رسد کمتر کسی با این اصطلاح آشنایی داشته باشد. اصولا روم سرویس در هتل ها شامل چه خدماتی می شود یا اینکه از کدام هتل‌ها می‌توانیم انتظار ارائه چنین خدمتی را داشته باشیم سوال‌هایی هستند که دانستن پاسخ آن‌ها می‌تواند به اقامت بهتر شما کمک کند. روم سرویس یکی از خدمات و تجهیزات هتل به شمار می‌آید.

تعریف روم سرویس

روم سرویس یکی از خدمات هتلی است که به واسطه آن مهمانان می‌توانند غذا یا نوشیدنی خود را سفارش داده و آن را در اتاق خود تحویل گرفته و میل کنند. برخی روم سرویس هتل‌ها را با خانه داری هتل اشتباه می‌گیرند. خدمات تنها توسط هتل‌های  لوکس و سه ستاره به بالا ارائه می‌شود، مثلا اگر یک هتل دوستاره، متل یا مهمانسرا رزرو کرده باشید، نباید انتظار دریافت چنین خدماتی را داشته باشید. روم سرویس در حقیقت زیرمجموعه دپارتمان غذا و نوشیدنی در هتل های لوکس است. نکته دیگر اینکه در برخی هتل ها روم سرویس به صورت 24 ساعته ارائه می شود، این در حالی است که برخی هتل ها تنها در ساعات پایانی شب این خدمت را در اختیار مهمانان قرار می دهند. ضمن اینکه قیمت غذاها یا نوشیدنی ها در روم سرویس با توجه به راحتی دسترسی، به طور معمول بالاتر از غذاهای رستوران هتل هستند. روم سرویس در حقیقت زیرمجموعه دپارتمان غذا و نوشیدنی در هتل های مجلل و لوکس می‌باشد. نکته دیگر اینکه در برخی هتل‌ها روم سرویس به صورت 24 ساعته ارائه می شود، این در حالی است که برخی هتل‌ها تنها در ساعات پایانی شب این خدمت را در اختیار مهمانان قرار می‌دهند. ضمن اینکه قیمت غذاها یا نوشیدنی‌ها در روم سرویس با توجه به راحتی دسترسی، به طور معمول بالاتر از غذاهای رستوران هتل هستند.

مردی در حال سرویس دهی هتل

تاریخچه روم سرویس هتل‌ها

روم سرویس از زمان پیدایش هتل و صنعت هتلداری وجود داشته است، اما با گذر زمان دچار تغییر و تحول شده است، تا بتواند امکانات مطلوب تری برای رفاه حال مسافران ارائه کند. افراد بسیاری معتقد هستند که استفاده از روم سرویس و محبوبیت آن در نزد مسافران و مهمانان هتل‌ها روند نزولی دارد و به تدریج حذف می شود. اما در حال حاضر صنعت هتلداری عقب نشینی نکرده و در حال ارتقای روم سرویس و پیشرفت آن برای مهمانان می‌باشد.

خدمات روم سرویس‌ها

هتل های مختلف در کشورهای مختلف می توانند روم سرویس خاص خود را داشته باشند، حتی ممکن است روم سرویسی که مثلا در یک هتلی ارائه می شود با هتل دیگر  تفاوت داشته باشد. اما به طور کلی روم سرویس باید به مسافر این امکان را بدهد که غذا یا نوشیدنی سفارش دهد، سفارش خود را در اتاق خود تحویل گرفته و در نهایت راحتی آن را میل کند. مینی بار(mini bar) یکی از خدمات روم سرویس است. این سرویس در قالب یک یخچال کوچک در اختیار مسافران قرار می‌گیرد که پیش از ورود آن‌ها با انواع خوراکی مانند شکلات، نوشیدنی و تنقلات پر شده است. اقلام خوراکی موجود در مینی بار در تمام اتاق‌ها یکسان است. فقط این مسافرین VIP هستند که از خوراکی‌های متفاوت و رایگان بهره‌مند می‌شوند.

روم سرویس

پروسه استفاده از روم سرویس هتل درست مانند سفارش غذا از یک رستوران یا فست فود است. هر زمان که احساس گرسنگی یا تشنگی کردید، می‌توانید با یک تلفن غذای مورد نظر خود را سفارش دهید. بعد از این که غذارا سفارش دادید، مسئول مربوط سفارش شما را به آشپزخانه رستوران ارجاع می‌دهد. غذا پس از آماده شدن به بخش روم سرویس تحویل داده شده و توسط میزهای چرخ دار به اتاق شما فرستاده می‌شود. در نهایت پس از دریافت صورتحساب و پرداخت مبلغ می‌توانید غذای خود را تحویل گرفته و میل کنید. در برخی هتل‌ها امکاناتی مانند گاز، یخچال یا ظرف‌های مخصوص غذا در اتاق‌ها تعبیه شده تا مهمانان بتوانند غذای خود را گرم کرده یا از نوشیدنی‌های داخل یخچال استفاده کنند.

نحوه درخواست روم سرویس

فرآیند درخواست روم سرویس همانند سفارش یک پیتزا و یا نوشیدنی از یک رستوران آن هم از طریق تماس تلفنی است. در این روش شما با اقامت در هتل و با گرفتن شماره داخلی بخش روم سرویس خوراکی‌های مورد نظرتان را سفارش می‌دهید و بسته به اینکه هتل شما از چه نوع روم سرویسی برخوردار است، سفارش شما را آماده می‌کند. نحوه ارسال سفارش به این صورت است که یکی از کارکنان بخش روم سرویس سفارش شما را از طریق میز چرخدار به اتاقتان می‌آورد و در هر نقطه از اتاق که مد نظرتان باشد از شما پذیرایی خواهند کرد. برخی روم سرویس‌ها لوازم مصرفی ای که در اتاق‌ها به اتمام می‌رسد را به مهمانان می‌رسانند لوازمی مانند  خمیردندان هتلی، صابون هتلی، شامپو هتلی را به اتاق‌ها می‌رسانند.

 

معمولاً غذاهایی که از طریق روم‌سرویس ارائه می‌شوند، بدلیل اینکه باید فاصله بین آشپزخانه تا اتاق را طی کنند، حرارت کمتری دارند. اگر هتل شما مجهز به وسائل گرمازا مانند ماکرویوو و یا فر باشد می‌توانید قبل از مصرف آنها را گرم کنید. آمارها نشان می‌دهد که در هتل‌های بزرگ دنیا معمولاً سه گروه زیر بیشتر از سایرین از خدمات روم سرویس استفاده می‌کنند:

  • تاجران مهمان هتل
  • مهمانان خارجی
  • مهمانان دارای معلولیت‌های جسمی
  • خانواده‌ها با تعداد فرزندان زیاد

روم سرویس هتل ها

مزایا استفاده از روم سرویس‌ها

روم سرویس نیز مانند دیگر خدمات هتل‌ها طرفداران و مخالفانی دارد. طرفداران از مزایای روم سرویس برای مهمانان می‌گویند و مخالفان جنبه‌های منفی آن را برجسته می‌کنند. ویژگی استفاده از روم سرویس‌ها عبارتند از:

  • مهمانان می‌توانند غذا یا نوشیدنی مورد علاقه خود را در اتاق شخصی و خلوت خود میل کنند.
  • مهمانان می‌توانند هر زمان که خواستند غذا یا نوشیدنی خود را سفارش دهند و میل کنند.
  • روم سرویس انتخاب بسیار مناسبی برای سرو غذا توسط افرادی با معلولیت‌های جسمی است.
  • روم سرویس به کاهش اسراف در مواد غذایی کمک می کند.
  • روم سرویس موجب راحتی مهمانانی که کودک یا نوزاد دارند،می‌شود.
  • روم سرویس به بهبود امنیت مهمانان هم کمک می کند، زیرا آن‌ها می‌توانند داخل هتل غذای خود را میل کنند.

معایب استفاده از روم سرویس‌ها

از معایب روم سرویس‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قیمت خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها معمولا بالاتر از حد معمول است.
  • ممکن است غذای داغ قبل از رسیدن به اتاق سرد شود.
  • مهمانان نظارتی بر غذای تهیه شده نخواهند داشت.
  • باعث می‌شود که مهمانان به چشیدن طعم غذاهای محلی کمتر علاقه نشان دهند.
  • منوهای روم سرویس معمولا محدود هستند.

انواع روم سرویس‌ها در هتل

به طور کلی 3 نوع روم سرویس در هتل‌های معروف دنیا وجود دارند. این 3 نوع به شرح زیر هستند:

  1. متمرکز: هتل‌هایی که در آن خدمات روم سرویس متمرکز ارائه می‌شود یک تیم منسجم از آشپزانی که سفارش‌های مشتریان را در آشپزخانه تهیه می‌کنند و تیمی که سفارش‌ها را سریع به اتاق مهمان منتقل می‌کنند، دارند. معمولاً تهیه و ارائه غذا و انواع نوشیدنی در این نوع هتل‌ها بسیار سریع و البته گران‌تر است.
  2. غیر متمرکز: برخی از هتل‌های بزرگ انبارها و آشپزخانه‌های وسیعی دارند که جدا از انبار و آشپزخانه اصلی هتل است. زمانی که یکی از مهمانان درخواست استفاده از خدمات هتل را ارائه می‌دهد، کارکنان هتل درخواستش را به انبار و آشپزخانه مد نظر اطلاع می‌دهند. معمولاً زمان تحویل سفارشات در روم سرویس غیرمتمرکز بیشتر، اما کیفیت غذا و نوشیدنی‌ها بهتر است.
  3. سیار: روم سرویس سیار معمولاً در هتل‌ها و اقامتگاه‌هایی که واحدهای اقامتی آن‌ها از هم فاصله زیادی دارند و در یک ساختمان بصورت متمرکز نیستند، ارائه می‌شوند. در این نوع روم سرویس غذا و سفارش‌ها مهمانان از طریق اتومبیل‌های ون بدست مهمانان می‌رسد.

اشپزی در هتل

 

مطلب مفیدی بود؟ با دوستانتان به اشتراک بگذارین

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در مجله اینترنتی ما عضو بشین

به روز باشین و یادگیری را متوقف نکنید!

بیشتر بدانید

به دنبال همفکری برای خرید تجهیزات مناسب هتل خودتون هستین؟

برای بهترین میزبانی شما، ما تمام قد در کنارتان هستیم