لوگو رنوس

نخ پلی استر

نخ پلی استر
الیاف پلی استر یکی از پرمصرف ترین الیاف تجاری در سراسر جهان است. اینها الیاف مصنوعی قوی هستند که از ترکیب الکل و اسید و شروع یک واکنش زنجیره ای ساخته می‌شوند. در این واکنش مولکول های قوی و بزرگ با ساختاری تکراری تولید می شوند. نخ ها به طور تجاری از الیاف به هم پیوسته با طول پیوسته استفاده می شوند که عمدتاً برای بافندگی و بافندگی استفاده می شود. نخ فیلامنت پلی استر یکی از مرغوب ترین و مصنوعی ترین نخ هایی است که برای مصارف مختلفی مانند گلدوزی، خیاطی، بافندگی، بافندگی و غیره استفاده می شود. به چنین نخ‌هایی PFY نیز می‌گویند. چنین نخ هایی زمانی ایجاد می‌شوند که MEG و PTA به طور مستقیم ریسند شوند. نخ‌های پلی استر انقلابی در صنعت نساجی جهانی به ارمغان آورد.

انواع نخ پلی استر

اساساً سه نوع نخ پلی استر وجود دارد:

  • نخ‌های رشته ای پلی استر: PFY نخ‌هایی هستند که تقاضای زیادی در بازار جهانی دارند که از پلی استر PET ساخته شده اند. پلی استر PET پلی اتیلن ترفتالات نیز نامیده می‌شود. این نخ‌ها به شدت در صنایع تولید الیاف مدرن استفاده می‌شود. PFY قوی و قانع کننده است. اینها در هر دو شکل چند رشته ای و تک رشته ای استفاده می‌شوند. PFY دارای مجموعه ای از کیفیت‌ها است، PFY با مقاومت بالا برای ساخت پارچه‌های سبک مانند ارگاندی و فویل استفاده می‌شود، در حالی که PFY با مقاومت معمولی برای تولید لباس زیر زنانه استفاده می‌شود، در حالی که نسخه کم استحکام یا کسل کننده PFY برای تولید بلوز و پیراهن استفاده می‌شود.
  • نخ‌های تابیده شده: که با استفاده از PCDT یا PET برش خورده ایجاد می‌شوند، نخ های تابیده شده یک نوع نخ پلی استر محبوب هستند. الیاف پلی استر برای ایجاد نخ‌‍‌های تابیده شده به هم می‌چرخند. این گونه نخ‌ها عمدتاً برای اهدافی مانند بافندگی و بافندگی استفاده می‌شوند. استفاده از نخ تابیده شده را می توان در پارچه‌های مصرفی، گلدوزی و اثاثیه منزل نیز مشاهده کرد.
  • نخ‌های بافت دار: با پیچاندن و کشیدن پلی استر POY ایجاد می‌شود. در ساخت آن از چند رشته PET استفاده شده است.

نخ پلی استر

ویژگی های PFY

این نوع نخ‌ها معمولا در پارچه ملحفه هتلی‌ استفاده می‌شود و کاربرد دارد. استحکام بسیار زیاد نخ‌های فیلامنت پلی استر دلیل استفاده گسترده آنها در صنایع نساجی است. نه تنها لباس های بیرونی، بلکه طیف وسیعی از محصولات دیگر نیز با استفاده از PFY ایجاد می‌شوند. ویژگی های اصلی نخ‌های فیلامنت پلی استر عبارتند از:

  1. معمولاً از الیاف رشته بلند ساخته می‌شود
  2. صاف
  3. مستمر و طولانی
  4. براق پیچش خیلی کم یا خیلی زیاد
  5. پیچش بستگی به کشش دارد
  6. ساخت آسان
  7. ساخت پارچه تصمیم می گیرد که PFY گیر کند
  8. نرم و خنک
  9. رشته‌ها کاملا بسته بندی شده اند

استحکام بالا، استحکام زیاد و انقباض کم، نخ های فیلامنت پلی استر را به عنصری مهم در صنعت نساجی تبدیل کرده است. این ماده معمولاً در ساخت پیراهن، بلوز، لباس زیر زنانه و بسیاری از انواع دیگر پوشاک استفاده می شود. همچنین می توان از پوشیدن لباس های ساخته شده از نخ پلی استر در برابر شرایط آب و هوایی شدید محافظت کرد. این ماده مقرون به صرفه و سبک وزن است و از این رو در سراسر جهان موج ایجاد می کند. از یک دستمال تا یک لباس مجلسی زیبا، نخ پلی استر در مجموعه‌ای از پوشاک استفاده می‌شود. براق بودن پارچه های ساخته شده از پلی استر یکی دیگر از دلایل محبوبیت آن است.

کاربرد پلی استر

کاربرد اصلی پلی استر در زمینه منسوجات برای ساخت نخ های پلی استر بوده است. پلی استر در اشکال مختلف به طور گسترده در کاربردهای نساجی برای ساخت رزین پلی استر (PET) و نخ رشته ای مانند نخ نیمه جهت دار (POY)، نخ بافت دار پلی استر (DTY)، نخ کاملا کشیده پلی استر (FDY)، الیاف منگنه پلی استر (PSF) استفاده می‌شود. نخ ریسی پلی استر (PSY)، نخ فنی، طناب تایر و نخ رشته های مونو. نخ پلی استر همچنین در ساخت برنامه های بسته بندی مانند فیلم پلی استر، نوارهای عایق، تسمه و چندین مورد استفاده روزانه دیگر استفاده می‌شود. نخ‌های رشته ای پلی استر در بافندگی و بافندگی برای ساخت پارچه های پلی استر مانند پارچه های مصرفی و اثاثیه منزل مانند پرده ها، ملحفه ها، روتختی ها و پرده ها استفاده می‌شود. به طور مشابه از نخ های صنعتی پلی استر با مقاومت بالا می‌توان برای ساخت طناب، تسمه نقاله، تسمه ایمنی و پارچه تایر استفاده کرد. فیبر استیپل پلی استر عمدتا به عنوان پرکننده الیاف برای پر کردن بالش هتلی و بالش معمولی، کوسن، مبل و ملافه استفاده می‌شود.

پلی استر نخ

مطلب مفیدی بود؟ با دوستانتان به اشتراک بگذارین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در مجله اینترنتی ما عضو بشین

به روز باشین و یادگیری را متوقف نکنید!

بیشتر بدانید

به دنبال همفکری برای خرید تجهیزات مناسب هتل خودتون هستین؟

برای بهترین میزبانی شما، ما تمام قد در کنارتان هستیم